هم اکنون که به اطرافم نگاه می کنم، به راحتی می توانم حداقل 10 لوگوی مختلف را بدون تلاش زیاد بشمارم… آنها در اطراف ما پراکنده هستند و در فرهنگ و شیوه زندگی ما جاسازی شده اند. آنها بر تصمیمات ما تأثیر می گذارند، ارتباط برقرار میکنند و ارزشهای یک شرکت را نشان میدهند، و اغلب پر از معنا هستند…
اما واقعا هدف از داشتن لوگو چیست و چرا اهمیت دارند؟ این چیزی است که طراحان گرافیک و صاحبان مشاغل باید قبل از کار بر روی هویت برند خود بدانند.
هدف از لوگو چیست؟
نقش اصلی یک لوگو شناسایی است… این را به خاطر بسپارید، زیرا بر همه توصیههایی که تا به حال شنیدهاید برتری دارد. شناسایی چیزی است که واقعاً مهم است.
گرایشها میآیند و میروند، ابزارها و تکنیکهای طراحی تکامل مییابند، آنچه که ما از یک لوگو بهعنوان لوگو میدانیم ممکن است با گذشت زمان به شدت تغییر کند، اما برای همیشه مهمترین هدف یک لوگو همیشه این باقی خواهد ماند: شناسایی شخص، محصول، کسب و کار یا خدماتی که برای آن طراحی می کنید.
این بدان معناست که به عنوان یک طراح (یا صاحب کسب و کار)، قبل از کار بر روی هر ایده، باید محیطی را که لوگو در آن دیده می شود، کاملاً درک کنید. رقبای برندها چه کسانی هستند و چگونه به نظر میرسند؟ چه رنگها و نمادهایی در حال حاضر تحت مالکیت رقابت مستقر هستند؟ چگونه می توانیم لوگو را متمایز کنیم تا کسب و کار از بقیه متمایز شود؟
طراحی لوگو یک ابزار استراتژیک است، هنر نیست.
طراحی لوگو هنر نیست، بسیاری از مردم آنها را با هنر اشتباه میگیرند زیرا لوگوها یک شی بصری هستند.
نقش ما به عنوان طراح این نیست که چیز زیبایی را طراحی کنیم … در عوض طراحی لوگو باید به عنوان یک ابزار استراتژیک تجاری در نظر گرفته شود که به یک شرکت اجازه میدهد در آن شناسایی شود. دنیای وسیعی که ما در آن زندگی میکنیم. البته، یک لوگو هنوز هم میتواند خوب به نظر برسد، اما این باید یک عامل ثانویه در طراحی لوگو باشد . شناسایی حرف اول را می زند.
طراحی لوگو نیازی به معانی پنهان ندارد
طراحان اغلب قصد دارند از همان ابتدا یک لوگو پر از معنا را طراحی کنند، با این حال، این مورد نیاز نیست – تمرکز باید بر روی شناسایی باشد. هر معنی یا ارتباطی با گذشت زمان از طریق تعامل با لوگو به دست می آید.
لوگوی جدید یک ظرف خالی است و از روز اول برای تماشاگران معنایی ندارد. با گذشت زمان از طریق بازاریابی مداوم و تعاملاتی که مشتریان با برند شرکت دارند، معنا اضافه خواهد شد. برای اینکه واقعاً منظور من از این را بفهمید، به تصاویر تیک و سیب زیر نگاهی بیندازید، و سعی کنید چیزی بیش از نمادهایی با طراحی خوب تصور نکنید… غیرممکن است.
چرا لوگوها برای دنیا اهمیت دارند؟
آنها چهره یک تجارت، محصول یا خدمات هستند
هنگامی که یک کسب و کار را در ذهن خود تصور میکنید، اغلب بلافاصله لوگو را تصور میکنید، خواه طاقهای طلایی یک شرکت معروف فست فود باشد یا سیبی که یکی از برندهای تکنولوژی مورد علاقه من را نشان میدهد.
به همین ترتیب، هنگامی که لوگویی را مشاهده میکنید که با آن آشنا هستید، همانطور که با لوگوهای نایک و اپل در بالا دیدید، بلافاصله آن را با خاطرات، تجربیات و تعاملات خود با برند ارتباط خواهید داد.
شناسایی فوری برند را ایجاد کنید
یک لوگو با طراحی خوب به یاد ماندنی خواهد بود و به مشتریان کمک میکند تا برند را به خاطر بسپارند.
پردازش و به خاطر سپردن اشکال و رنگها برای مغز انسان آسان تر از کلمات است. این بدان معنی است که اگر هویت در بازار منحصر به فرد باشد، یافتن و شناسایی مجدد شرکت برای خرید خدمات آن و توصیه به دوستان آسان است.
طراحی لوگو بر تصمیمات ما تأثیر میگذارد
از همان روز اول، ما یک کتابخانه بصری در ذهن خود ایجاد میکنیم و شروع به پیوند فونت ها، اشکال و رنگها با احساسات و اشیاء خاص می کنیم.
با نگاهی ساده به یک لوگو، چه آن را دوست داشته باشید یا نه، بلافاصله قضاوت میکنیم و یک کسب و کار، محصول یا خدمات را به روشی خاص درک میکنیم.
اگر فکر کنیم یک شرکت خیلی گران، شرکتی، سرگرم کننده یا خیلی رادیکال به نظر میرسد، از آن اجتناب میکنیم. به همین ترتیب، اگر لوگو (و هویت نام تجاری مرتبط) شبیه نوع شرکت، محصولات یا خدماتی باشد که به دنبال آن هستیم و میخواهیم با آن ارتباط داشته باشیم، ما فعالانه با شرکت درگیر میشویم و محصولات و خدمات آن را میخریم.
به همین دلیل ضروری است که لوگو به درستی نشان دهنده کسب و کار باشد، زیرا می خواهید مخاطب مناسب را جذب کنید.
لوگو انتظارات شرکت را شکل می دهد و اگر نتواند آن ها را برآورده کند، یا اگر کسب و کار افراد اشتباهی را جذب کند، همه چیز شروع به فروپاشی میکند.
دریافت درست مفهوم لوگو مهم است.
طرح لوگویی که من برای Rocks & Road ایجاد کردم (به پایین مراجعه کنید) یک مثال عالی از نحوه نمایش صحیح یک تجارت از طریق طراحی لوگوی خوب است.
یک تصور اولیه خوب ایجاد کنید
با کسب و کارهای بسیار زیادی در جهان، یک شرکت یک فرصت برای تحت تاثیر قرار دادن و جذب دارد. اگر طراحی لوگو نتواند بینندگان را در دنیای اینترنت محور امروزی، تحت تأثیر قرار دهد، رفتن به جای دیگری بسیار آسان است.
برخی از صاحبان کسبوکار از طراحان آماتور کمهزینه استفاده میکنند، بدون اینکه درک کنند که طراحی ضعیف چقدر میتواند برای آنها آسیبرسان باشد، زمانی که برداشت اولیه بسیار مهم است.
من عاشق این ضرب المثل هستم که «هیچ چیز گرانتر از طراحی ارزان نیست» – خلاصه ضررهایی است که شرکت با پذیرش ارزانترین و سریعترین مسیر ایجاد میکند.
با ارزشهای برند و معنای اضافی ارتباط برقرار کنید
اگرچه هدف اصلی لوگوها هویت است، اما می توان از آنها برای انتقال پیام ها و ارزش های برند مهم نیز استفاده کرد. فقط مطمئن شوید که آن را ساده نگه دارید… در حالت ایده آل فقط به یک ایده کلیدی پایبند باشید.
به عنوان مثال، طراحی لوگوی آمازون (در زیر نشان داده شده است)، لبخندی زیر نام خود دارد که خوشحالی دریافت چیزی را که واقعاً میخواستید، نشان میدهد. این مثبت بودن با رنگ نارنجی پر جنب و جوش تقویت می شود، رنگی که من شخصا آن را با گرما، سرگرمی و نور خورشید مرتبط میدانم. فراتر از چیزهای واضح، لبخند نیز یک فلش است که A را به Z متصل می کند و نشان میدهد که آنها طیف گستردهای از محصولات را ارائه میدهند – بسیار هوشمندانه!
به عنوان مثالی دیگر، لوگوی شرکت حمل و نقل FedEx، در حالی که بلافاصله شرکتی و حرفه ای به نظر می رسد، دارای یک فلش است که به طور هوشمندانه ای در فضای سفید E و X پنهان شده است تا نماد سرعت و دقت باشد.
با درک واقعی نقش طراحی لوگو، شما قادر خواهید بود به جای ایجاد یک تصویر زیبا، هویتهای برند قویتری ایجاد کنید که برای کسب و کار کارآمد باشد.