کلمات کلیدی دم بلند عبارتهای جستجویی هستند که تعداد کمی جستجو در ماه دریافت میکنند. آنها نسبت به همتایان “اصلی” خود طولانی تر و خاص تر هستند و بنابراین اغلب نرخ تبدیل بالاتری دارند.
به عنوان مثال، کلمه کلیدی “مدیتیشن” یک کلمه کلیدی “اصلی” است زیرا 211 هزار جستجو در ماه دریافت می کند. کلمه کلیدی “مدیتیشن می تواند شما را باهوش تر کند” یک کلمه کلیدی طولانی است زیرا فقط 50 جستجو در ماه دریافت می کند.
چرا به آنها کلمات کلیدی ” Long-Tail ” می گویند؟
Long-tail keywords نام خود را از موقعیت خود در منحنی “تقاضای جستجو” گرفته اند. اگر تمام عبارات جستجویی را که افراد در طول یک ماه در گوگل انجام دادهاند ترسیم کنیم و آنها را بر اساس حجم جستجویشان مرتب کنیم، تا حدودی به این شکل به نظر میرسد:
در قسمت “اصلی یا سر” منحنی، تعداد کمی از کلمات کلیدی با حجم جستجوی فوق العاده بالا داریم، در حالی که “دم” شامل میلیاردها کلمه کلیدی با حجم جستجوی بسیار کم است.
به طور دقیق، در پایگاه داده ایالات متحده Ahrefs (که به هر حال بزرگترین در صنعت است)، فقط 31000 کلمه کلیدی با حجم جستجوی بیش از 100 هزار جستجو در ماه وجود دارد. از سوی دیگر، 3.8 میلیارد کلمه کلیدی وجود دارد که کمتر از 10 جستجو در ماه دارند.
در نمودار دایره ای به این صورت است:
همانطور که می توانید بگویید، کلمات کلیدی با کمتر از 10 جستجو در ماه تقریباً 95٪ از پایگاه داده کلمات کلیدی ایالات متحده را تشکیل می دهند. این واقعاً نباید تعجب آور باشد، زیرا 15٪ از جستجوهای روزانه Google جدید هستند و قبلاً هرگز جستجو نشده اند .
95٪ از تمام پرس و جوهای جستجو در ایالات متحده کمتر از 10 جستجو در ماه دریافت می کنند.
اما برای واجد شرایط شدن به عنوان “دم بلند”، یک کلمه کلیدی لزوماً نباید کمتر از 10 جستجو در ماه داشته باشد. و هیچ آستانه خاصی برای حجم جستجو وجود ندارد که یک کلمه کلیدی را به عنوان “دم بلند” تعریف کند. این بیشتر به کلمه کلیدی “سر” که آن را با آن مقایسه می کنید بستگی دارد.
با این حال، اشتباه بزرگ این است که کلمات کلیدی دم بلند را با طول آنها در کلمات تعریف کنیم.
نکته اینجاست که کلمات کلیدی تک کلمه ای زیادی وجود دارند که کمتر از 100 جستجوی ماهانه دریافت می کنند. همچنین کلمات کلیدی پنج کلمه ای (یا بیشتر) با صدها هزار جستجوی ماهانه وجود دارد.
بنابراین طول یک کلمه کلیدی نیست که آن را به یک دم بلند تبدیل می کند. این حجم جستجوی آن کلمه کلیدی است.
چه چیزی Long-tail keywords یا کلمات کلیدی دم بلند را متمایز می کند؟
در اینجا سه دلیل وجود دارد که چرا باید کلمات کلیدی طولانی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی سئو خود در نظر بگیرید.
دلیل 1. کلمات کلیدی دم بلند (به طور کلی) بسیار کمتر رقابتی هستند
فرض کنید به تازگی وبلاگی در مورد ارزهای دیجیتال راه اندازی کرده اید. کلمات کلیدی محبوب زیادی با حجم جستجوی بالا وجود دارد که به طور بالقوه می تواند ترافیک زیادی را به وبلاگ شما هدایت کند:
این کلمات کلیدی وسوسه انگیز برای هدف قرار دادن هستند. اما بیایید واقعی باشیم. شانس اینکه وبلاگ شما به زودی برای هر یک از آنها رتبه بندی شود چقدر است؟
تمامی کلمات کلیدی فوق دارای نمره دشواری کلمه کلیدی (KD) بالایی هستند. این بدان معناست که رسیدن به صفحه اول گوگل برای هر یک از آنها فوق العاده سخت خواهد بود. و اگر وب سایت شما کاملاً جدید باشد، این شاهکار غیرممکن خواهد بود.
اکنون بیایید به برخی از جستجوهای کمتر محبوب برای موضوع بیت کوین نگاه کنیم:
همانطور که می بینید این بار نمره KD آنها پایین است. این بدان معنی است که حتی یک وب سایت جدید این شانس را دارد که در 10 نتیجه جستجوی برتر رتبه بندی شود و تعداد کمی از آن کلمات کلیدی بازدید کننده داشته باشد.
دلیل 2. پرداختن به کلمات کلیدی دم بلند (به طور کلی) آسان تر است
بیایید به مقایسه دو مجموعه از کلمات کلیدی بالا ادامه دهیم.
به نظر می رسد “چگونه بیت کوین بخریم” یک سوال نسبتاً ساده است. اما اگر به صفحه با رتبه برتر آن عبارت جستجو نگاه کنید، در واقع 3400 کلمه است.
برعکس، صفحه رتبهبندی برتر برای «چگونه مقدار زیادی بیتکوین را نقد کنید» تنها ۱۰۰۰ کلمه دارد.
موضوع این است که هرچه پرس و جوی جستجو کلی تر باشد، جزئیات بیشتری را باید در هنگام پرداختن به آن درج کنید. اما اگر جستوجو خاص باشد، اغلب میتوانید به طور خلاصه به آن پاسخ دهید و همچنان جستجوگران را راضی کنید.
به عبارت دیگر، ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی طولانی معمولاً به کار کمتری نیاز دارد.
به غیر از آن، میتوانید در واقع به دنبال گروههایی از عبارتهای جستجوی طولانی مشابه بگردید و آنها را با صفحاتی که تنها تفاوتهای کمی دارند، مورد بررسی قرار دهید.
به عنوان مثال، گروه کلمات کلیدی زیر را بررسی کنید:
همان نرمافزار سازنده وبسایت احتمالاً به همان اندازه که برای معلمان یا بازیگران مناسب است، برای درمانگران مناسب است. این بدان معناست که شما می توانید تمام این جستجوهای مختلف را با صفحاتی که 80٪ محتوای مشابه دارند، هدف قرار دهید، در حالی که 20٪ باقیمانده برای هر نمایه کاربر تنظیم می شود.
به عبارت دیگر، شما به راحتی می توانید در یک روز ده ها صفحه ایجاد کنید تا به آن جستجوهای طولانی مشابه بپردازید.
دلیل 3. تعداد زیادی از آنها وجود دارد
بله، هر کلمه کلیدی دم بلند منفرد دروازه های ترافیکی را به وب سایت شما باز نمی کند. اما با توجه به تعداد بیشتری از آنها، ترافیک جستجو در نهایت به چیزی بسیار قابل توجه تبدیل می شود.
و از آنجایی که تقریباً در هر صنعتی تعداد زیادی کلمات کلیدی طولانی وجود دارد، بعید است که از کمبود آنها رنج ببرید.
به مثال من از “بهترین سازنده وب سایت برای __” کلمات کلیدی بازگردیم. جستجو در Ahrefs’ Keywords Explorer بیش از هزار مورد از آنها را برمی گرداند:
چگونه کلمات کلیدی دم بلند را پیدا کنیم
تعدادی روش وجود دارد که می توانید برای یافتن کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. برخی از آنها خستهکنندهتر از دیگران هستند، برخی کمی “غیر متعارف” هستند و برخی کاملاً نادرست هستند.
بیایید با یک نادرست شروع کنیم.
- از Google Autosuggest استفاده کنید… نه!!!!!
برخی از کارشناسان سئو به شما توصیه میکنند با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود و سپس حروف مختلف الفبا، کلمات کلیدی طولانی را از Google Autosuggest تهیه کنید.
خوب، Google Autosuggest یک ویژگی است که برای دسترسی سریع به درخواستهای جستجوی محبوب طراحی شده است . بنابراین اگر حجم جستجوی کلمات کلیدی را در اسکرین شات بالا بررسی کنیم، اکثر آنها تعداد جستجوهای نسبتا مناسبی خواهند داشت
به عبارت دیگر، Google Autosuggest به احتمال زیاد به شما درخواست های جستجوی بسیار پرطرفدار را ارائه می دهد تا جستجوهای دم دراز.
همین امر در مورد ابزارهای آنلاینی مانند Answer The Public یا Soovle نیز صدق می کند که Autosuggest را حذف می کنند تا فهرست ایده های کلمات کلیدی خود را ایجاد کنند. تعداد زیادی از پیشنهادات کلمات کلیدی آنها نسبتاً محبوب و رقابتی خواهد بود.
- از اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs استفاده کنید
برخلاف روش قبلی، این روش نیازی به کار دستی خسته کننده ندارد. فقط هر کلمه ای را که جایگاه شما را در Keywords Explorer مشخص می کند جستجو کنید و از فیلتر حجم جستجو برای مشاهده فوری هزاران کلمه کلیدی طولانی استفاده کنید.
اگر وبسایت شما کاملاً جدید است و به سختی « اقتدار » دارد، به شما توصیه میکنم از فیلتر KD استفاده کنید، که به شما کمک میکند کمترین رقابت را پیدا کنید.
همچنین، مطمئن شوید که دکمه “سوالات” را امتحان کنید. غالباً برخی از پرس و جوهای جستجوی دم بلند جالب را که به عنوان سؤال بیان می شوند، برمی گرداند:
- ببینید رقبای شما برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند
یکی دیگر از منابع عالی کلمات کلیدی دم بلند از رقبای شما می آید. اکسپلورر سایت Ahrefs به شما کمک می کند تا ببینید آنها برای چه کلمات کلیدی دم بلند رتبه بندی می شوند.
فقط یک وب سایت متعلق به رقیب خود را انتخاب کنید، آن را به Site Explorer متصل کنید و به گزارش کلمات کلیدی ارگانیک بروید تا ببینید کدام کلمات کلیدی طولانی ترافیک را به وب سایت آنها می آورند:
این کار را با 5 تا 10 وب سایت رقبای خود تکرار کنید، و به اندازه کافی ایده های کلیدی دم بلند را استخراج خواهید کرد که شما را برای ماه های آینده مشغول نگه دارد.
- Reddit، Quora، و انجمن های تخصصی را مرور کنید
هر زمان که مردم از گوگل بازدید می کنند و نمی توانند پاسخ خوبی برای سوال خود پیدا کنند، آن را در مکان هایی مانند Quora و Reddit می پرسند.
به عنوان مثال، من در حال مرور موضوع “بازاریابی” در Quora بودم و این پست را دیدم:
یک بررسی سریع در Keywords Explorer نشان داد که “دستکاری بازاریابی” در واقع یک کلمه کلیدی طولانی با نمره KD پایین است.
مزیت این روش این است که تاپیک های انجمن ممکن است بحث های خوبی داشته باشند، که می تواند هنگام ایجاد یک قطعه محتوا در آن موضوع مفید باشد.
نکته منفی این است که استخراج کلمات کلیدی طولانی از فروم ها یک فرآیند نسبتا خسته کننده است. و همچنان باید از ابزار سئو مانند Keywords Explorer برای بررسی حجم جستجو و KD ایده های کلمه کلیدی خود استفاده کنید.
اما نکته این است که همان کلمه کلیدی را می توان به راحتی از طریق Keywords Explorer در وهله اول کشف کرد:
دو نوع کلیدواژه دم بلند
همه کلمات کلیدی دم بلند یکسان نیستند. برخی از آنها یک پرس و جو جستجوی منحصر به فرد را نشان می دهند، در حالی که برخی دیگر صرفاً گونه ای کمتر محبوب از یک عبارت جستجوی محبوب تر هستند.
ما اولی را “کلیدواژه های دم بلند موضعی” و دومی را “کلمات کلیدی دم بلند حمایت کننده” می نامیم.
پشتیبانی از کلمات کلیدی طولانی
بگذارید با یک مثال توضیح دهم. «بهترین خوراکیهای سالم برای سگها» قطعاً یک کلمه کلیدی طولانی است زیرا فقط 100 جستجو در ماه دریافت میکند:
اما چند عبارت جستجوی دیگر نیز وجود دارند که در عین داشتن حجم جستجوی بسیار بیشتر، به همین معنا هستند:
اگر هر یک از آنها را در گوگل جستجو کنید، متوجه خواهید شد که همان صفحات برای هر یک از این کلمات کلیدی در بالاترین رتبه قرار می گیرند.
گوگل آنقدر باهوش است که بفهمد افراد مختلف جست و جوهای خود را متفاوت بیان می کنند در حالی که دقیقاً همان چیزی را جستجو می کنند. بنابراین، مجموعه یکسانی از صفحات را برای همه این تغییرات کلیدواژه رتبه بندی می کند.
این بدان معناست که اگر صفحه شما برای یک عبارت جستجوی محبوب مانند «تعطیلات سگ سالم» (6.8 هزار جستجو) شروع به رتبهبندی کند، بهطور خودکار برای همه تغییرات دم بلند جستجو رتبهبندی میشود. بنابراین نیازی به ایجاد صفحات مجزا برای هر تنوع طولانی ندارید. بلکه باید همه آنها را با یک صفحه هدف قرار دهید.
اما چگونه میدانید که کلمه کلیدی دم بلندی که به آن نگاه میکنید بخشی از یک موضوع گستردهتر است یا خیر؟
خوب، اینجا در Ahrefs، ما یک ویژگی منحصر به فرد را فقط برای آن ایجاد کرده ایم.
به آن موضوع والدین می گویند .
هر زمان که یک کلمه کلیدی را در Keywords Explorer وارد میکنید ، ما صفحه با رتبه بالا را برای آن کلمه کلیدی بررسی میکنیم و میبینیم که آیا عبارت جستجوی محبوبتری وجود دارد که این صفحه برای آن رتبهبندی میکند یا خیر.
به نظر می رسد “بهترین خوراکی های سالم برای سگ ها” به این صورت است:
همانطور که در تصویر بالا می بینید، این کلمه کلیدی دم دراز تنوع بسیار محبوب تری دارد: “سالم ترین غذای سگ” (2.5 هزار جستجو). و اگر بتوانید برای آن عبارت جستجو رتبه بندی کنید، به طور خودکار برای کلمه کلیدی دم بلند پشتیبان آن نیز رتبه بندی خواهید کرد.
کلمات کلیدی دم بلند موضوعی
حالا بیایید به نوع دیگری از کلمه کلیدی دم بلند نگاه کنیم: «مگس گاز می گیرد در گوش سگ».
این بار Parent Topic همان کلمه کلیدی اصلی است. این بدان معناست که کلمه کلیدی ما در واقع محبوب ترین راه برای جستجوی این چیز است. و می توانید با خیال راحت این کلمه کلیدی دم بلند را با یک صفحه اختصاصی هدف قرار دهید.
و هنگامی که موفق به رتبهبندی برای این کلمه کلیدی دم بلند موضوعی شدید، بهطور خودکار برای همه انواع جستجوی «پشتیبانی» کمتر محبوب رتبهبندی میشوید:
اما متاسفانه، همه چیز همیشه به این سادگی نیست.
بیایید آخرین پرسش جستجو را بررسی کنیم: “کمک خواب طبیعی برای سگ”.
The Parent Topic نشان میدهد که این کلمه کلیدی دم دراز فقط یک تغییر از عبارت جستجوی «کمک خواب برای سگها» است (1.6 هزار جستجو).
اما من فکر می کنم کلمه “طبیعی” در کلمه کلیدی اصلی در واقع آن را از موضوع والدین پیشنهادی متمایز می کند. به نظر می رسد افرادی که آن را جستجو می کنند به دنبال یک جایگزین طبیعی برای گزینه های معمول دارویی هستند.
و اگر به نتایج جستجوی برتر برای آن کلمه کلیدی دم بلند نگاه کنیم، به نظر می رسد که هیچ یک از آنها در مورد “کمک طبیعی خواب” صحبت نمی کنند . بلکه در مورد “کمک های خواب” به طور کلی صحبت می کند:
بنابراین من استدلال می کنم منطقی است که یک محتوای اختصاصی برای هدف قرار دادن کلمه کلیدی ” کمک طبیعی خواب برای سگ ها” ایجاد کنیم. در غیاب هر مقاله دیگری که آن موضوع خاص را پوشش می دهد، احتمال زیادی وجود دارد که در واقع رتبه 1 را برای آن پرس و جو کسب کند.
به عبارت دیگر، همیشه نباید کورکورانه به هر چیزی که موضوع والدین به شما می گوید اعتماد کنید. این فقط یک الگوریتم کامپیوتری است و ایرادات و محدودیت های خود را دارد. همیشه ایده خوبی است که صفحات با رتبه برتر را برای کلمه کلیدی خود تجزیه و تحلیل کنید و بفهمید که آیا جستجوی شما یک موضوع متمایز یا بخشی از یک موضوع گسترده تر را نشان می دهد.
سخن نهایی
و این تمام چیزی است که باید در مورد کلمات کلیدی دم بلند و آنچه آنها را بسیار عالی می کند بگویم.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا استراتژی سئوی خود را تنظیم کنید و به رشد ترافیک جستجو در وب سایت خود سرعت بخشید