کلمات کلیدی که انتخاب می کنید می توانند سئوی سایت شما را بهبود بخشد و یا نابود کند.
اگر کلمات کلیدی هوشمندانه ای انتخاب کنید، محتوایی با پتانسیل جذب ترافیک ارگانیک ماه به ماه تولید خواهید کرد. اگر کلمات کلیدی اشتباهی را انتخاب کنید، محتوای شما فقط ترافیک کم ارزشی را جذب می کند یا اصلاً هیچ ترافیکی را جذب نمی کند.
بنابراین چگونه کلمه کلیدی مناسب برای سئو انتخاب می کنید؟
بسیاری از مردم این فرآیند را بیش از حد پیچیده می کنند، اما واقعیت این است که آنقدرها هم سخت نیست.
در اینجا نحوه انجام آن در چهار مرحله ساده آورده شده است:
- کلمات کلیدی با پتانسیل ترافیک جستجو را پیدا کنید
- اطمینان حاصل کنید که محتوایی ایجاد می کنید که با هدف جستجو هماهنگ باشد
- اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی دارای “پتانسیل تجاری” است
- مطمئن شوید که می توانید برای کلمه کلیدی رتبه بندی کنید
کلمات کلیدی با پتانسیل ترافیک جستجو را پیدا کنید
تا زمانی که مردم واقعاً به دنبال یک کلمه کلیدی نباشند، هدف قرار دادن آن، فایده ای ندارد. دلیل آن این است که رتبه بالا برای کلمه کلیدی که هیچکس آن را جستجو نمی کند، ترافیکی را برای شما ارسال نمی کند. به سادگی پتانسیل ترافیکی ندارد.
برای یافتن آنچه مردم به دنبال آن هستند، به یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی نیاز دارید .
گوگل یک برنامه رایگان به نام Keyword Planner دارد . روش کار بسیار ساده است: شما یک موضوع را وارد میکنید و ایدههای کلیدی مرتبط و حجم جستجو را باز میگرداند.
به عنوان مثال، در اینجا چند ایده و حجم جستجو برای “غذای سگ” به ما ارائه می شود:
متأسفانه، Google Keyword Planner (GKP) یک نقص عمده دارد: فقط محدوده حجم جستجو را نشان می دهد، نه حجم جستجوی ماهانه واقعی (مگر اینکه در حال اجرای تبلیغات باشید).
برخی از این محدوده ها نیز بسیار بزرگ هستند. در بالا می بینید که چند کلمه کلیدی در جدول بین 10K-100K قرار می گیرند. این امر تشخیص اینکه کدام یک را اولویت بندی کنید بسیار سخت می کند زیرا دامنه بسیار گسترده است. این کلمه کلیدی می تواند 10 هزار جستجوی ماهانه، 40 هزار، 80 هزار، 100 هزار جستجو داشته باشد، هیچ راهی برای دانستن وجود ندارد.
برای بدست آوردن تخمین دقیق حجم جستجوی کلمه کلیدی، به ابزار شخص ثالثی مانند Keywords Explorer نیاز دارید . این ابزار تقریباً مانند GKP عمل می کند. شما یک کلمه کلیدی موضوع را وارد میکنید و ایدههای کلمه کلیدی و حجم جستجوی ماهانه را به شما نشان میدهد.
تفاوت این است که تخمین های حجم جستجو بسیار دقیق تر هستند و همچنین معمولاً ایده های بیشتری نسبت به GKP دریافت می کنید.
به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی “غذای سگ” را وارد کنیم و گزارش تطابق شرایط را بررسی کنیم ، بیش از 416000 ایده برای کلمه کلیدی با حجم جستجو و داده های دیگر دریافت می کنیم:
به طور کلی، کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالاتر پتانسیل ترافیک بالاتری دارند. با این حال، با توجه به حجم جستجو، رتبه بندی در موقعیت قطبی برای برخی از کلیدواژه ها، ترافیک بیشتری را نسبت به آنچه تصور می کنید، به ارمغان می آورد.
برای مثال، حجم جستجوی «بهترین غذای سگ» در اینجا آمده است:
69 هزار. خیلی بالا است
اما اگر به نمای کلی SERP بروید و ترافیک تخمینی را به صفحه رتبه برتر بررسی کنید، خواهید دید که پتانسیل ترافیک این موضوع در واقع بسیار بالاتر است:
صفحه با رتبه برتر تقریباً 144298 بازدید ماهانه جستجوی ارگانیک دریافت می کند. این بیش از دو برابر حجم جستجو برای “بهترین غذای سگ” است.
از طرف دیگر، برخی از موضوعات با توجه به حجم کلمات کلیدی “اصلی” آنها ترافیک کمتری را نسبت به آنچه انتظار دارید به ارمغان می آورند. به عنوان مثال، کلمه کلیدی “غذای توله سگ” دارای حجم جستجوی 22K است…
اما صفحه با رتبه برتر فقط 7 هزار بازدید ماهانه برآورد می شود:
بنابراین وقتی به دنبال کلمات کلیدی با پتانسیل ترافیک هستید، هرگز تنها به حجم جستجو تکیه نکنید. بررسی کنید که صفحه با رتبه برتر چقدر ترافیک دریافت می کند زیرا تخمین بهتری از پتانسیل ترافیک موضوع به طور کلی است.
2. مطمئن شوید که می توانید محتوایی ایجاد کنید که با هدف جستجو، همخوانی داشته باشد
به طور کلی، جستجوگران هنگام تایپ چیزی در گوگل به دنبال انجام یکی از سه کار هستند:
- چیزی یاد بگیرند
- چیزی بخرند
- یک وب سایت خاص پیدا کنند
اینها به عنوان هدف جستجو (نیت پشت جستجو) شناخته می شود.
هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای دنبال کردن، مهم است که فقط کلمه کلیدی مناسب برای سئو را انتخاب کنید که بتوانید محتوایی تولید کنید که با هدف جستجو هماهنگ باشد. این به این دلیل است که گوگل به سادگی نوع محتوایی را که جستجوگران به دنبال آن نیستند رتبه بندی نمی کند.
برای برخی از کلمات کلیدی، هدف جستجو از خود کلمه کلیدی آشکار است. اگر شخصی «چگونه سگ تربیت کنیم» را در گوگل تایپ کند، واضح است که به دنبال یادگیری است، نه خرید. بنابراین احتمالاً باید برای رتبه بندی این کلمه کلیدی، یک پست یا وبلاگ ایجاد کنید، نه صفحه ای که خدمات آموزش سگ خود را می فروشد.
برای سایر کلمات کلیدی، قصد و نیت، کمی کمتر واضح است.
به عنوان مثال کلمه کلیدی مانند “پودر پروتئین گیاهی” را در نظر بگیرید. آیا فردی که به دنبال این است به دنبال خرید پودر پروتئین گیاهی، آشنایی با بهترین و بدترین پودرهای پروتئین گیاهی یا چیز دیگری است؟
بهترین مکان برای یافتن پاسخ این سوال در نتایج جستجو است.
اگر این کار را انجام دهیم، می بینیم که تقریباً تمام نتایج، پست های وبلاگی هستند که بهترین پودرهای پروتئین را فهرست میکنند. بنابراین واضح است که این جستجوگران به دنبال یادگیری هستند، نه خرید.
مگر اینکه وبلاگی داشته باشید، احتمالاً این کلمه کلیدی خوبی برای رتبه بندی نیست.
بیایید نتایج جستجو را برای یک کلمه کلیدی دیگر، “لانه سگ” را بررسی کنیم:
در این مورد، تقریباً تمام نتایج برتر صفحات دستهبندی از فروشگاههای معروف تجارت الکترونیک هستند. بنابراین واضح است که این جستجوگران به دنبال خرید هستند . بنابراین، اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیکی برای فروش لانه سگ نداشته باشید و بتوانید یک صفحه دسته بندی تجارت الکترونیک برای این نوع محصول در سایت خود ایجاد کنید، انتخاب این کلمه کلیدی برای دنبال کردن عاقلانه نیست.
بیایید به نتایج یک کلمه کلیدی دیگر نگاه کنیم، “غذای جویدنی سگ”.
این بار، همه نتایج از یک برند است: Chewy. بنابراین واضح است که این جستجوگران به دنبال یک وب سایت خاص هستند . بنابراین، احتمالاً نمیتوانیم کاری برای رتبهبندی این کلمه کلیدی انجام دهیم، زیرا آن برند نیستیم.
3. مطمئن شوید که کلمه کلیدی دارای «پتانسیل تجاری» است
” پتانسیل کسب و کار” نشان می دهد که رتبه بندی یک کلمه کلیدی چقدر برای کسب و کار شما سودآور خواهد بود.
اگر هدف جستجو نیاز به صفحه محصول یا دسته بندی تجارت الکترونیک دارد، پاسخ به این سوال بسیار ساده است. فقط از خود بپرسید که آیا این محصول را می فروشید یا گونه ای از آن را می فروشید. اگر پاسخ مثبت است، کلمه کلیدی دارای پتانسیل تجاری است.
اما اگر هدف جستجو مستلزم یک پست وبلاگ یا محتوای اطلاعاتی دیگر باشد، این سوال کمی دشوارتر است. به این دلیل است که باید در نظر بگیرید که آیا می توانید به طور طبیعی محصول یا خدمات خود را در آن محتوا قرار دهید یا خیر.
به عنوان مثال، در Ahrefs، یک کلمه کلیدی مانند “چگونه می توان تحقیق کلمات کلیدی را انجام داد” پتانسیل تجاری بالایی دارد زیرا ما یک ابزار SEO را می فروشیم که به افراد در انجام تحقیقات کلمات کلیدی کمک می کند . برای ما آسان است که آن ابزار را به طور طبیعی در یک پست وبلاگ در مورد این موضوع، بدون اینکه سختگیرانه به نظر برسیم.
اما کلمه کلیدی مانند “نحوه نصب گوگل آنالیتیکس” یک موضوع “پتانسیل پایین کسب و کار” برای Ahrefs است. دلیل آن این است که هیچ راهی برای ارائه محصول خود در یک پست وبلاگ در مورد آن موضوع وجود ندارد. مجموعه ابزار ما نمی تواند به مردم در نصب Google Analytics کمک کند. بنابراین اگرچه این موضوع برای مخاطبان هدف ما جذاب است، اما ارزش تجاری آن پایین است.
در اینجا مقیاسی است که ما برای ارزیابی پتانسیل تجاری برای پست های وبلاگ استفاده می کنیم:
به یاد داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی با پتانسیل تجاری به این معنی نیست که باید محتوای خود را به فروش برسانید . در واقع، کاملا برعکس. شما در حال انتخاب کلمات کلیدی با پتانسیل تجاری بالا هستید تا هرگونه اشاره و اشاره به محصول یا خدمات شما در محتوای شما واقعا مفید باشد و به مخاطبان شما کمک کند تا مشکل خود را حل کنند.
4. مطمئن شوید که می توانید برای کلمه کلیدی رتبه بندی کنید
به صورت تئوری، هر کسی با تلاش کافی می تواند برای هر کلمه کلیدی رتبه بندی کند.
اما در دنیای واقعی، رتبه بندی برخی از کلمات کلیدی سخت تر از سایرین است، به خصوص در کوتاه مدت تا بلند مدت. بنابراین، قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا یک کلمه کلیدی را دنبال کنید، باید دشواری رتبه بندی آن را ارزیابی کنید.
ساده ترین راه برای مقایسه دشواری رتبه بندی نسبی کلمات کلیدی بالقوه، استفاده از نمره دشواری کلمه کلیدی است.
اکثر ابزارهای سئو این را دارند و ابزار ما به دشواری کلمه کلیدی (KD) نامیده می شود.
امتیاز KD را در کنار همه کلمات کلیدی در Keywords Explorer خواهید دید :
هر ابزار سئو میزان دشواری کلمات کلیدی را به روش خود اندازه گیری می کند. ما بر اساس تعداد بک لینک ها به صفحات با رتبه برتر فعلی است.
به عبارت دیگر، هرچه امتیاز KD یک کلمه کلیدی بالاتر باشد، احتمالاً به بک لینک های بیشتری نیاز دارید که در صفحه اول گوگل رتبه بندی کنید.
می توانید کلمات کلیدی را با نمره KD در Keywords Explorer فیلتر کنید . بنابراین اگر میخواهید فقط کلمات کلیدی کمسختی را ببینید، کافی است حداکثر فیلتر را روی چیزی کم مانند ۱۰ تنظیم کنید:
اکنون ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از عوامل دیگر بر دشواری رتبهبندی واقعی یک کلمه کلیدی تأثیر میگذارند، بنابراین نباید به طور کامل به نمرات دشواری کلمات کلیدی در ابزارهای سئو متکی باشید.
این امتیازها برای یافتن کلمات کلیدی راحت تر، بر اساس برخی معیارها به شما ارائه می دهند. در مورد ما، این تعداد بک لینک هایی است که احتمالاً برای رقابت به آن نیاز دارید.
سخن آخر
انتخاب کلمات کلیدی برای سئو چندان پیچیده نیست. شما فقط به دنبال کلمات کلیدی هستید که در آن:
- پتانسیل ترافیک بالاست.
- پتانسیل کسب و کار بالاست.
- شما می توانید محتوایی ایجاد کنید که با هدف جستجو هماهنگ باشد.
- شما در واقع شانس رتبه بندی دارید.
ممکن است برای یافتن کلمات کلیدی متناسب با شرایط، کمی غربالگری لازم باشد، اما مطمئناً شدنی است.
منبع این مقاله سایت ahrefs.com می باشد.