روانشناسی رنگ نقش مهمی در بازاریابی و برندسازی ایفا میکند زیرا مشتریان را وادار می کند تا به یک برند توجه کنند و آن را به موضوعی جذاب و بحث برانگیز تبدیل می کند. در حالی که این اصطلاح هنگام شکلدهی استراتژیهای بازاریابی و برندسازی زیاد استفاده میشود، پیچیدگی عبارت اغلب نادیده گرفته میشود.
اگر قصد دارید شرکت خود را با استفاده از تکنیک های بازاریابی و برندسازی به صورت موثر به سطح بعدی ببرید، پس باید به خودتان اجازه دهید که از درک کم عمق از روانشناسی رنگ ها، فراتر بروید. هنگامی که درک کردید که چگونه رنگها در شرایط مختلف بر افراد تأثیر میگذارند، برای استفاده از طیف رنگی برای برقراری ارتباط پیامهای مرتبط، مجهزتر خواهید بود.
روانشناسی رنگ چیست؟
روانشناسی رنگ شاخهای از مطالعه است که نشان میدهد رنگ ها چگونه بر رفتارها و ادراکات تأثیر می گذارند. در بازاریابی و برندسازی، از روانشناسی رنگ برای متقاعد کردن و ایجاد تصوری از برند استفاده می شود. این یک سلاح بسیار قدرتمند برای هنرمندان خلاق و صاحبان مشاغل است تا با شخصیت های کلیدی یک برند ارتباط برقرار کنند.
در حالی که برندها یک مفهوم استاندارد از روانشناسی رنگ دارند، اما می تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر و ترجیحات شخصی متفاوت باشد.
طبق تحقیقی با عنوان ” تاثیر رنگ بر بازاریابی “، 90 درصد از مصرف کنندگان تصمیم خرید خود را تنها بر اساس رنگ ها می گیرند. روانشناسی رنگ به عنوان یک موضوع پیچیده است و شامل کاربردهای عملی مختلفی مانند مخلوط کردن و آزمایش با رنگ ها، کاوش در تئوری رنگ ها و درک ادراک رنگ است.
تاریخچه روانشناسی رنگ
سر آیزاک نیوتن چیزهای زیادی به نام خود دارد. از سقوط سیب، که منجر به کشف گرانش شد، تا اختراع حساب تا حرکت، سهم سر اسحاق نیوتن در علم بی نظیر است. سر نیوتن به کشف طیف رنگ نیز معروف است.
در سال 1704، مسلماً بزرگترین دانشمند زمان خود، پس از بررسی چگونگی طول موج های مختلف نور مسئول ایجاد رنگ های مختلف، چرخ رنگ را توسعه داد.
علاوه بر کشف سر آیزاک نیوتن، کارل یونگ، روانپزشک سوئیسی، چگونگی تأثیر رنگ های مختلف بر ذهن انسان را مورد مطالعه قرار داد. یونگ از تحقیقات خود برای ایجاد رنگ درمانی پرطرفدار استفاده کرد که هنوز هم استفاده می شود.
چرا روانشناسی رنگ در برندسازی و بازاریابی مهم است؟
بازاریابی روانشناسی رنگ چیزی است که متخصصان برندینگ و متخصصان طراحی از آن برای ایجاد استراتژی های تبلیغاتی قانع کننده استفاده می کنند. در حالی که سر آیزاک نیوتن و کارل یونگ روی کشف و استفاده از آنها برای درمان افراد کار کرده اند، امروزه کارشناسان برندسازی از آنها برای تبلیغ محصولات و خدمات مختلف استفاده می کنند. اما چرا روانشناسی رنگ در برندسازی و بازاریابی بسیار مهم است؟ اجازه دهید کاوش کنیم.
رنگ احساسات را بر می انگیزد
آیا می دانستید رنگ ها احساسات را بر می انگیزند؟ بله، این درست است. قرمز تداعی کننده عشق و اشتیاق است، در حالی که نارنجی نماد انرژی و هیجان است. کارشناسان برندینگ این راز را می دانند. آنها می دانند که وقتی یک هدیه روز ولنتاین در کاغذ تزئینی قرمز پیچیده می شود، می تواند احساس عشق را برانگیزد. دقیقاً به همین دلیل است که شرکتهای نرمافزاری و املاک از رنگ آبی استفاده میکنند زیرا نماد اعتماد و حرفهای بودن است و شرکتهایی مانند استارباکس از رنگ سبز به دلیل ارتباط آن با سازگاری با محیطزیست استفاده میکنند.
رنگهای مناسب، به برند شما کمک میکنند تا از بقیه متمایز شود
آیا به راه اندازی وب سایت شرکت خود یا ایجاد آن لوگوی رویایی فکر می کنید ؟ خوب، به هر حال، ادامه دهید. اما آیا به رنگ ها فکر کرده اید؟ مطمئنم که فکر کرده اید. با این حال، آیا رنگ ها شخصیت برند شما را برجسته می کنند؟ آیا آنها شما را از رقبایتان جدا می کنند؟ اگر به آنها فکر نکرده اید، قبل از اینکه به طراحی وب سایت ، لوگو یا طراحی بسته بندی فکر کنید، باید در مورد آنها فکر کنید .
انتخاب رنگهای برند مناسب که با ماموریت و ارزشهای برند شما همسو باشد، میتواند به راحتی شما را از رقبایتان جدا کند. علاوه بر این، می تواند به مخاطبان هدف شما کمک کند تا دقیقاً آنچه را که قصد دارید آنها را ببینند، ببینند.
با رنگ های مناسب بر مشتریان خود تأثیر بگذارید
کارشناسان برندینگ و متخصصان بازاریابی از روانشناسی رنگ برای تأثیرگذاری بر نحوه رفتار، تفکر و تفسیر اطلاعات مصرف کنندگان استفاده می کنند. روانشناسی رنگ یکی از عناصر کلیدی است که باعث موفقیت یک برند می شود. ممکن است شما یک محصول یا خدمات عالی داشته باشید، اما اگر ویژگی های کلیدی یک برند را بیان نکنند، چه کاربردی دارند؟ انتخاب رنگ های مرتبط به مشتریان این امکان را می دهد که برند شما را به مشتریان خود انتخاب کنند.
چه یک بازاریاب محتوا یا یک متخصص برندسازی باشید، بسیار مهم است که متوجه شوید رنگ های مختلف به چه معنا هستند و احساساتی که برمی انگیزند.
نمودار روانشناسی رنگ
در این بخش از مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که هر رنگ نشان دهنده چیست و چگونه مارک ها از آنها به نفع خود استفاده می کنند.
قرمز
عشق، اشتیاق، عمل، هیجان، انرژی، شجاعت و خطر همان چیزی است که قرمز نماد آن است. قرمز یکی از تندترین رنگ ها در نظر گرفته می شود. از این رو، هنگامی که در طراحی لوگو یا بسته بندی استفاده می شود، به عنوان نشانه ای از احساسات یا احساسات قدرتمند استفاده می شود. بازاریابان از رنگ به عنوان نمادهای فروش استفاده می کنند یا یک دکمه فراخوان در یک وب سایت ایجاد می کنند زیرا قرمز در مقایسه با سایر سایه های یک چرخه رنگ برجسته است.
برندهای نمادین مانند کوکاکولا و یوتیوب از رنگ قرمز برای جذب مخاطب استفاده می کنند . هنگامی که با سایه های روشن تر مانند سفید استفاده می شود، می توان از این رنگ برای افزایش اشتها استفاده کرد. به عنوان مثال، کوکاکولا از ترکیب قرمز و سفید برای برند خود استفاده می کند . علاوه بر این، کلماتی مانند شادی به تأثیر کلی آن می افزایند و به برند اجازه می دهند تا حس هیجان را برانگیزد.
آبی
سه رنگ افزودنی اصلی قرمز، آبی و سبز هستند. این یعنی چی؟ هنگامی که رنگ های اصلی در مقادیر مختلف اضافه می شوند، تقریباً تمام رنگ های چرخه رنگ تولید می شوند. با این حال، زمانی که تمام رنگ های اصلی به مقدار مساوی مخلوط شوند، سفید می شوید. با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید در مورد رنگ اصلی بعدی، آبی صحبت کنیم.
اگر قرمز احساس عشق، اشتیاق و پرخاشگری را برمی انگیزد، آبی نشان دهنده ثبات، آرامش و اعتماد است . آبی نیز ارتباط نزدیکی با دریا و آسمان دارد. بازاریابان از این رنگ برای برندهایی استفاده می کنند که می خواهند احساس اطمینان و امنیت را به دیگران منتقل کنند. بخش IT و بانکداری از رنگ آبی برای القای اعتماد و اعتماد استفاده می کنند. اگر به برخی از بزرگترین نامها در بخش بانکداری نگاه کنید، متوجه میشوید که تقریباً همه آنها از رنگ آبی استفاده میکنند. برخی از موسسات مالی که از رنگ آبی استفاده می کنند بانک آمریکا و سیتی بانک هستند.
سبز
سبز یکی از رنگ های اصلی است و جایگاه مشابهی را در روانشناسی رنگ ها حفظ می کند. سبز با طبیعت، رشد، مالی، باروری، سخاوت و سلامتی مرتبط است. در حالی که این رنگ بیشتر با مثبت اندیشی مرتبط است، دارای برخی تداعی های منفی مانند حسادت و بیماری است.
صنایع سلامت و تناسب اندام از رنگ به عنوان نمادی از سلامت و قدرت استفاده می کنند. اگر اهل صنعت تناسب اندام هستید، می توانید از رنگ سبز در لوگو، وب سایت و بنر خود استفاده کنید.
سبز همچنین با محصولات غذایی ارگانیک مرتبط است. استفاده از رنگ سبز در بسته بندی و لوگوی شما نشان می دهد که شرکت شما محصولات ارگانیک و بدون مواد شیمیایی تولید یا به فروش می رساند.
نارنجی
در حالی که رنگ نارنجی به اندازه قرمز مهم نیست، اما در روانشناسی رنگ ها جایگاه برجسته ای دارد. رنگ نارنجی که نماد ماجراجویی، خلاقیت، موفقیت و تعادل است، به عنوان یک سرگرمی کودکانه به هر وب سایت، لوگو یا تصویری شناخته شده است.
بازاریابان و کارشناسان برندسازی از رنگ نارنجی در قسمتهای خاصی از وبسایت استفاده میکنند، جایی که میتوانند به طور یکپارچه توجه شما را جلب کنند، مانند نماد دعوت به اقدام.
برندهایی مانند The Home Depot و Nickelodeon از رنگ در لوگوی خود برای جذب مخاطب و به اشتراک گذاشتن جنبه سرگرم کننده خود استفاده می کنند. Nickelodeon یک کانال سرگرم کننده برای کودکان است. لوگوی Nickelodeon به رنگ نارنجی اجرا شده است که نمادی از اشتیاق، سرگرمی و خلاقیت است. بنابراین، اگر شما یک استارت آپ سرگرم کننده هستید، سعی کنید از رنگ نارنجی برای برند خود استفاده کنید.